Environmentální výchova je u nás na škole přirozenou součástí každodenního života – není to jen téma, ale způsob uvažování. Učíme děti vnímat svět kolem sebe jako celek, za který neseme společnou zodpovědnost.
Proto toto téma, třídění odpadu, bylo nedílnou součástí témat pro letošní první třídu. Téma jsme zařadili k Dni Země a jelikož naše škole jede ve dvoutýdenních cyklech, tak jsme:
v prvním, tzv. evokačním týdnu jsme sbírali informace:
– Co se třídí?
– Proč se třídí?
– Co se děje s odpadem, který vyhodíme?
– Jak můžeme my sami přispět?
Děti se ptaly, přemýšlely, sledovaly, co se děje doma i ve škole, a téma začalo být jejich vlastní.
Na závěr týdne se odvážně vydaly do ulic města – a samy prováděly anketu mezi kolemjdoucími. Ptaly se cizích lidí: „Třídíte odpad?“ Odpovědi zapisovaly, vyhodnocovaly, a zažily si, že i malý člověk se může ptát, zjišťovat a být slyšen.
Ve druhém týdnu jsme pokračovali v tvořivější rovině – děti si prošly centry aktivit zaměřenými na třídění i širší souvislosti ekologie. A protože jsme oslavovali Den Země, nechyběla ani osobní rovina: každé dítě napsalo nebo nakreslilo Zemi přání k jejímu dni.
Výuku jsme obohatili i o materiály z programu Tonda Obal, který děti nadchl – ať už šlo o vymalovánky, pracovní listy nebo oblíbené úkoly s barevnou pastelkou, které vedly k přemýšlení i zábavě.
Díky takovému přirozenému a prožitkovému učení věříme, že environmentální témata nezůstanou jen kapitolou v učebnici, ale stanou se vnitřní výbavou našich dětí.
Pravidelně navštěvujeme Ekocentrum Stolístek a účastníme se programu Ekocentra Podorlicko.